En osthandlares nyårskrönika!

Jag har som nyårstradition att i bloggformat försöka sammanfatta året ur ett osthandlarperspektiv. En bra början är att läsa föregående års krönika som i mitt fall skrev den 6 januari 2016. När jag skrev förra årets krönika anade jag inte hur turbulent 2016 skulle bli. Att vårt kontrakt i saluhallen skulle löpa ut var vi medvetna om men det var först när saluhallen signalerade att dom ville skapa sittplatser på vår yta i mitten och istället ha ost-delen allra längst in i hörnet som vi på allvar började fundera på om vår framtid verkligen skulle vara i saluhallen. De tre åren i saluhallen hade frestat på en del på både ork och tålamod och om vi ändå var tvungna att flytta inom saluhallen, var det då inte lika enkelt att flytta ut ur saluhallen? Eller var det till och med dags att knyta ihop Örebo Ost-säcken och göra något annat?

Många tankar, diskussioner och möten blev det i början av året och mitt i alltihop, 1 februari, kom min lilla bebis dessutom. Tankarna snurrade, minst sagt.

Ibland blir man fascinerad över hur pusselbitarna kan falla på plats när man är som mest rådvill. I slutet av januari sprang Kristina på Per-Johan Behrn inne på saluhallen och med tanke på vårt bryderi var hon snabb att fråga om det inte fanns någon lämplig ledig lokal inom Behrn Fastigheter som kunde passa oss. Det visade sig då att klädbutiken Anna Lunda, mitt emellan Pagelle och Café Java, skulle bli ledig 1 juli. Bästa tänkbara läge och precis lagom stor. Det enda problemet var att kontraktstiderna skulle diffa med ett par månader så vi skulle behöva ha stängt en period.  Några dagars betänketid, sen bestämde vi oss: Vi Kör!

Första april bestämde vi oss för att offentliggöra flytten och samtidigt köra tidernas bästa aprilskämt. Örebro Ost blir Behrn Ost! Följande bild gav många kommentarer på instagram och facebook. Även om de flesta förstod att det var på skoj att vi skulle byta namn till Behrn Ost fick vi faktiskt ett par seriösa frågor om hur mycket betalt vi hade fått av Behrn för att gå med på namnbytet.

behrn ost

Fredagen den 13 maj hade vi öppet sista dagen i saluhallen. Helgen ägnade vi åt flytt och magasinering av alla våra saker och kyldiskarna åkte till Kogi för att konverteras. Ett par veckor senare var hela vår monter i saluhallen riven till marken. Nu var den stora utmaningen att hålla huvudet kallt och inte noja ihjäl sig för att att folk skulle glömma bort oss under de två månader som vi skulle ha stängt.

Under juni gjorde Kristina ett riktigt hästjobb med planeringen för den nya butiken. Bygglov för skylt, kontakt med miljökontoret, samordna leverans av kyldiskarna, beställa hyllor, hantverkare och  hundra andra smågrejer som ska fixas inför en ostbutiksflytt. Jag hjälpte till så gott de går med liten bebis. När vi väl kom in i lokalen 1 juli ville vi komma igång med försäljningen så fort som möjligt.

planering

Den 1 juli fick vi äntligen nycklarna och vi startade med att bjuda in släkt och vänner till ett stort måleri-event. Vi stod för mat, dryck och fika och folk kom och målade. Har ni något stort måleriprojekt hemma kan det varmt rekommenderas att göra en målarfest av det hela. Ni ska veta vad fort det går när man är några stycken.

nyabutiken1 nyabutiken2 nyabutiken3 nyabutiken4

Vi jobbade på ordentligt och bara 2 veckor senare, den 14 juli, kunde vi låsa upp dörren och släppa in de första kunderna. Det var med en enorm lättnad vi kunde konstatera att vi inte var bortglömda. Både våra stamkunder och en hel del turister hittade till vår nya butik under sommaren. Det var (och är fortfarande) så roligt att vara igång igen och i vår egen butik upplever vi att vi kommer mycket närmare våra kunder. Det är ju ni som gör jobbet roligt!

oppet

I augusti var det åter dags för Wadköpings Matmarknad som blivit en given tradition på kort tid. Vädret var med oss även detta år och utbudet av utställare var större än tidigare.  Vi hade,  förutom ost att köpa med hem, med oss små ostbrickor att äta på plats. Trots att vi hade bullat upp ordentligt tog dom slut efter bara några timmar. Det är ju ändå ett angenämt bekymmer att sälja slut på en produkt och som tur är ligger butiken nära så vi kunde bunkra upp med fler ostbrickor till lördagseftermiddagen. Två härliga marknadsdagar med skön stämning, många trevliga kundmöten och massa, massa godsaker att äta. Vi hoppas på repris i år såklart!

wm2wm1wm3

Under hösten blev det så dags att dra igång våra populära ostprovningar. När vi låg i saluhallen hade vi våra ostprovningar i saluhallens eventkök. Det hade sina fördelar för att det låg i anslutning till vår verksamhet men egentligen är eventköket lite trångt med obekväma bänkar och störande ljud från saluhallen. Att ha ostprovningar i vår egen butik har vi helt enkelt inte plats med så för att lösa vårt problem inledde vi ett samarbete med Behrn Hotell och drog igång våra ostprovningar i deras inglasade paviljong. Nära, rymligt, alkoholtillstånd, bra akustik och en så vacker och stämningsfull lokal sen! Tack för hjälpen, hotellchef Renee Fredriksson!

img_7478img_7477

Hösten rusade fram och då vår klippa Kerstin deklarerat att hon vill gå i pension efter årsskiftet fick vi ta tag i rekryteringsfrågan. (Varje gång vi ska rekrytera sitter det  så väldigt långt inne för oss. Jag kollade till och med upp om inte lilleman skulle kunna börja på förskola i förtid för att det känns så jobbigt att anställa. Då ledig förskoleplats endast fanns på andra sidan stan så fick vi till sist äntligen tummen ur.)

Vi valde att gå ut med vårt personalbehov via sociala medier och vi hade tur och fick tag i studenten Hanna, som har extrajobbat i delidisk i flera år samt Stina som har jobbat inom handel många år. Och som tur är kommer Kerstin jobba lite extra hos oss även när hon har gått i pension, så abstinensen inte blir så stor (för varken henne eller oss). Som grädde på moset fick vi tag i Maria, som har jobbat på Urban Deli i Stockholm, och som kunde tänka sig att rycka in under den hektiska julveckan när man måste vara många huvuden i disken.

December och jul är hektiska tider för alla osthandlare. Vi är visserligen glada över vår nya butik men vi har klart begränsat med kylutrymme så hur vi skulle klara julen var ett stort bekymmer. Men tänka sig, I get by with a little help from my friends… Kötthandlare Omer ute i Baronbackarna och Rima Seafood i Kumla ställde upp med kylrum så vi klarade denna julen (vår tolfte) också.  Tusen tack till er! Årets julmiss var dessvärrevår underbara Stilton tog slut på eftermiddagen den 23 december. Det har inte hänt något år vad jag kan minnas. Det är inte roligt att neka någon Stilton till jul.

Efter ett 2016 med många tvära kast önskar vi nu ett 2017 med lika mycket fart men kanske med mer fokus på kunder och ost. Vi har efter 11 år och fyra adresser landat i en lokal där vi känner att härifrån flyttar vi aldrig. Arbetsglädjen har aldrig varit större än nu när vi får rå oss själva och styra vår verksamhet efter eget huvud. Till hösten börjar lilleman på förskola så jag (Johanna) kommer vara fler dagar på jobbet än torsdag till lördag och vi båda delägare kommer vara på plats för att sköta skutan. Så kom igen nu 2017, det här ska riktigt roligt!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

No comments yet.

Kommentera